18 Mart 2024 Pazartesi

CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM(1938’E KADAR)


CUMHURİYET DÖNEMİNDE EĞİTİM
(1938’E KADAR) 
1. Cumhuriyet Dönemi Eğitim Anlayışı
 Milli Mücadele yıllarında eğitimi planlama adına 1921 yılında Maarif Kongresi toplanmış ve kongrede ilkokul ve ortaöğretim programları ile köy öğretmeni yetiştirilmesi konuları görüşülmüştü.
1923’te imzalanan Lozan Antlaşması’nda yabancı okullar meselesi ele alınmıştı. Buna göre yabancı okullar Türk kanunlarına ve diğer okulların bağlı bulunduğu tüzük ve yönetmeliklere uyacaklardı. Bu okullardaki eğitim ve öğretimi Türk hükümeti düzenleyecekti
Cumhuriyet dönemi eğitim alanında yapılan çalışmalar, Osmanlıdan miras kalan problem ve sıkıntıları ortadan kaldırmanın yanında, çağdaş eğitim alanında meydana gelen değişimleri de yakalamayı hedefliyordu. Cumhuriyetin ilk yıllarında okur- yazar nüfus azdı. Öğretmenlerin çoğu mesleki eğitimden geçmemişti ve öğretim programları günün ihtiyaçlarına cevap veremez durumdaydı. Okul binalarının çoğu eğitim öğretime elverişli değildi. Ayrıca ders araç- gereçleri bakımından okullar yetersizdi. Eğitimle ilgili merkez ve taşra teşkilatı tam anlamıyla kurulamamıştı.
Eğitim ve kültür alanlarındaki inkılâpların yapılmasında; eğitim ve öğretimdeki çatışmayı ortadan kaldırarak birlik beraberliğin sağlamak, eğitim ve öğretim faaliyetlerini çağdaş ve laik hale getirmek, eğitimi yaygınlaştırmak ve kolaylaştırmak ve her alanda yeterli eleman yetiştirmek, eğitim ve öğretimde fırsat eşitliğini sağlamak, Türk dilini ve tarihini araştırmak gibi amaçlar etkili olmuştur.
3 Mart 1924’te kabul edilen Tevhid-i Tedrisat Kanunu’yla eğitim ve öğretim kurumları Milli Eğitim Bakanlığı’na bağlanarak öğretim birliği sağlandı. Azınlık ve yabancı okulların dini ve siyasi amaçlarla öğretim yapmaları yasaklandı.
1 Kasım 1928 tarihinde çıkarılan Türk Harfleri Hakkında Kanun ile Latin harflerini kabul edildi.
2. Eğitim-Öğretim Alanındaki Diğer Gelişmeler Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren okul öncesinden, üniversiteye kadar eğitim kurumlarının yaygınlaştırılması için çalışmalar yapılmıştır. a) 1924 yılında Topkapı Sarayı müze haline getirilmiş, aynı yıl Ankara’da Musiki Muallim Mektebi açılmıştır.
b) 1925’te açılan Ankara Hukuk Mektebi Hukuk Fakültesi adını almıştır.
c) 1930’da Ankara’da Etnografya Müzesi açılmıştır. d) 1933’te Darulfünun kaldırılarak yerine İstanbul Üniversitesi kurulmuştur. Bu üniversitede Hitler Almanyası’ndan kaçan bilim adamları da görev almışlardır.
e) 1933’te Yüksek Ziraat Enstitüsü kurulmuştur. f) 1936’da Dil ve Tarih-Coğrafya Fakültesi açılmıştır. g) İstanbul’daki Sanayi-i Nefise Mektebi, Güzel Sanatlar Akademisi’ne dönüştürülmüştür.
h) 1936’da Ankara Devlet Konservatuvarı açılmıştır. i) 1937 yılında Dolmabahçe Sarayı’nın bir kısmı müze haline dönüştürülmüştür.
j) Eğitim ve öğretimi yaygınlaştırmak için çok sayıda ilk, orta, lise ve öğretmen okulu açılmıştır.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder