23 Mart 2024 Cumartesi

Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılaplar

     Dersimiz Tarih Pro İndir

Cumhuriyet Döneminde Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılaplar

A)TEHVİD-İ TEDRİSAT KANUNUNUN KABULÜ ( 3 MART 1924 )

1-Bütün eğitim kurumları Milli Eğitim Bakanlığına bağlanmıştır.

2-Devlet eğitimin her çeşidiyle uğraşmaya başlamış, Milli Eğitim Bakanlığı bütün eğitim ve öğretim işlerinin tek sorumlusu haline gelmiştir.

3-Azınlık ve yabancı okulların denetim altına alınmıştır. 

4-Medreseler kapatılmıştır..

5-Eğitimin laikleşmesi adına önemli bir adım atılmıştır

B)Harf İnkılabı ( 1 KASIM 1928 )

1-Arap alfabesi kaldırılarak yerine Latin Alfabesi kullanılmaya başlanmıştır.

 2-Okuma yazma oranının artması amaçlanmıştır.

 3-Batı dünyası ile yakınlaşma yolunda oldukça önemli bir adım atılmıştır

5-Bu inkılabın yerleşmesi ve güçlenmesi için “Millet Mektepleri” açılmıştır. 

C)MAARİF TEŞKİLATI HAKKINDA KANUNUN KABULÜ ( 2 MART 1926 )

1-Ülkede ilkokul, lise ve yükseköğrenimin belli esaslara göre düzenlenmesi için 2 Mart 1926’da Maarif Teşkilatı Kanunu (eğitim sistemi yasası) kabul edilmiştir.

2-Devletin izni olmadan okul açılamayacağı belirtilerek, okullarda hangi derslerin ne şekilde okutulacağı belirlenmiştir. 

D)TÜRK TARİH KURUMUNUN KURULMASI ( 15 NİSAN 1931 )

Atatürk, Türk Tarihinin bütüncül olarak araştırılması  ve Türklerin binlerce yıllık bir geçmişi olduğunun ortaya konarak Türk Tarihinin araştırılması için bu kurumu kurdurmuştur.  Böylece 15 Nisan 1931 ‘de Türk Tarih Kurumu kurulmuştur

1.Millî Tarih anlayışına geçilmiştir.

2-Genel Türk tarihi araştırılmaya başlanmıştır

3-Türk kültürünün dünya medeniyetine katkılarını belirleme araştırmaları başlatılmıştır

E)TÜRK DİL KURUMUNUN KURULMASI (12 TEMMUZ 1932 )

Atatürk aşağıdaki amaçlarla bu kurumu kurdurmuştur.

1- Türk Dilinin öz güzelliğini ve zenginliğini ortaya çıkarmak

2-Türk Dilini yabancı dillerin boyunduruğundan kurtarmak

3-Türkçe kökenli sözcüklerin araştırılmasını ve bulunmasını sağlamak

4-Türkçenin bilim dili haline gelmesini sağlamak

5-Yazı dili ile konuşma dilinin aynı olmasını sağlamak

F)MEDRESELERİN KAPATILMASI

1-3 Mart 1924’te Halifeliğin kaldırıldığı gün Şer’iye ve Evkaf idarelerinin de kaldırılması maddesiyle bu kurumun bağlı bulunduğu bakanlık kaldırılınca dolayısıyla medreseler de kapatılmıştır.

2-Medreselerin kaldırılmasıyla eğitimde laik anlayışa geçilmiştir.

G) ÜNİVERSİTELERİN AÇILMASI

1-Yüksek öğretimi geliştirmek için birçok yüksek öğretim kurumu açılmıştır. Yeni düzenin kadrolarının yetiştirilmesi için açılan Ankara Hukuk Fakültesi (1925 ) şüphesiz bunların en önemlisidir.

 2-Yüksek Ziraat Enstitüsü, Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi, Mülkiye Mektebi( Siyasal Bilgiler Fakültesi) kurulmuştur.

3- 31 Mayıs 1933’te Darülfünun kapatılarak  yerine İstanbul Üniversitesi ve daha sonra iktisat Fakültesi açılmıştır

H)GÜZEL SANATLAR ALANINDA ÇALIŞMALARIN YAPILMASI

1-Yeni Türk Devleti’nde Osmanlı Devleti döneminde açılmış olan resim, müzik ve sahne okullarının yanına çok sayıda yeni  okul açılmıştır.  Bu alanda büyük bir atılım olmuştur.

2-1928 de Mekteb-i Sanayi-i Nefise-i Şahane geliştirilerek Güzel Sanatlar Akademisi haline getirilmiştir.

3-1936’da Ankara’da Devlet Konservatuarı açılmıştır.

4-Dolma bahçe Sarayı’ndaki Veliaht Dairesi, Resim ve Heykel Müzesi’ne dönüştürülmüştür.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder