TÜRKİYE'NİN SAVAŞTAKİ TUTUMU
Tarih derslerinde yer alan herşeyden öte tarihe dair aradığınız ne var ise hepsi burada.
TÜRKİYE'NİN II.DÜNYA SAVAŞINDAKİ TUTUMU
II.Dünya Savaşı'nın Sanata Etkisi
II. Dünya Savaşı sonrasında Batı Avrupa’nın kültürel yaşamı; politik liberalizm, kitle iletişiminde özellikle de televizyonda gerçekleşen büyük ilerleme ve Amerika’dan yapılan sarsıcı boyutlardaki ithalatla belirlendi. Yaşanan etki geleneksel sınırlamaların gevşemesiyle bir dereceye kadar ulusal özelliklerin çözülüşü olarak görüldü.
Sinema
II. Dünya Savaşı 7. sanat olarak gelişen sinemada birçok değişikliğe yol açtı. ABD ve Avrupa’da başlayan savaş karşıtı hareketler sinemada kendini hissettirdi. Sinemada asıl önemli değişim ile oldu. Bu durum özellikle ulusal bilincin uyandığı, bağımsızlığını kazanan ülkelerde ulusal okulların ortaya çıkışı ile gerçekleşti. İtalya, Polonya, Çekoslovakya, Macaristan, Romanya ve Bulgaristan’da ulusal filmler çekilip seyircilere sunuldu.
Alman Savaş Doktrini Blitzkrieg (Yıldırım Harbi)
Blitzkrieg ya da yıldırım harbi, II. Dünya Savaşı sırasında Almanların temel savaş doktrinidir. Doktrinin amacı hızlı ve ani saldırılarla, düşmanın düzenli bir savunma kurmasını engelleyip sonra da hızlı bir şekilde yok etmektir. I. Dünya Savaşı'nda uygulanan siper savaşı yöntemine karşı geliştirilmiştir. Tankların, uçakların ve zehirli gazların gelişmesiyle siper savaşları terk edilmeye başlanmış, daha çok hareketli savunmaya geçilmiştir. Almanların bütün savaş araçları bu doktrin üzerine üretilmiştir.
Blitzkrieg doktrinin başarılı olabilmesi için dört önemli koşul vardı: iyi arazi, iyi hava desteği, iyi lojistik ve iyi eş güdüm. II. Dünya Savaşı'nda Almanların SSCB'yi işgal girişiminde Sovyet coğrafyasının yazları yoğun tozlu stepleri, kışları ise aşırı soğuk ve çamurlu oluşu, lojistik desteğin de sıkıntılı olması yüzünden başarısız olan doktrin, Batı Cephesi'nde ise hava üstünlüğünün kaybedilmesi ve eş güdümün azalması yüzünden başarısız olmuştur.
İkinci Dünya Savaşındaki Askeri ve Teknolojik Gelişmeler
Teknoloji, İkinci Dünya Savaşı'nda önemli bir rol oynadı. Savaş sırasında kullanılan teknolojilerin bazıları 1920'ler ve 1930'ların iki savaş arası yıllarında geliştirildi, çoğu savaş sırasında ihtiyaçlara ve öğrenilen derslere göre geliştirildi, diğerleri ise savaş sona erdiğinde geliştirilmeye başlandı. Pek çok savaşın günlük yaşamımızda kullandığımız teknolojiler üzerinde büyük etkileri oldu ancak Teknoloji aynı zamanda II. Dünya Savaşı'nın yürütülmesinde tarihteki diğer savaşlardan daha büyük bir rol oynadı ve sonuçlarında kritik bir rol oynadı.
Pek çok teknoloji türü askeri kullanım için geliştirilmiştir ve aşağıdakiler de dahil olmak üzere çeşitli alanlarda büyük gelişmeler meydana gelmiştir:
- Silahlar: gemiler, araçlar, denizaltılar, uçaklar, tanklar, toplar, hafif silahlar; ve biyolojik, kimyasal ve atom silahları
- Lojistik destek: Askerlerin ve malzemelerin taşınması için gerekli olan tren, kamyon, tank, gemi ve uçak gibi araçlar
- İletişim ve istihbarat: uzaktan algılama, navigasyon, iletişim, kriptografi ve casusluk için kullanılan cihazlar
- Tıp: cerrahi yenilikler, kimyasal ilaçlar ve teknikler
- Roketçilik: güdümlü füzeler, orta menzilli balistik füzeler ve otomatik uçaklar.
Tarım Devriminin Eski Çağa Etkileri
🌾 Tarım Devriminin Eski Çağa Etkileri
Metin, günümüzdeki Yapay Zeka (AI) seviyesine ulaşan medeniyetin temelinin Eski Çağ'daki gelişmeler, özellikle de Tarım Devrimi olduğunu vurgulamaktadır.
İnsanoğlunun Gelişimi ve Tarım Devriminin Başlangıcı
Tarihçilerin teorisine göre insanoğlu gelişimini şu adımlarla sağladı:
Alet Yapımı: Akıl ve ellerini kullanarak önce kaba taş aletler yaptılar.
Beslenme: Meyve ve sebze topladılar.
Tarım: Topladıkları ürünlerin tohumlarını ekerek Tarım Devrimini başlattılar (Neolitik Devrim).
Yerleşik Hayat: Tarım devrimiyle birlikte insanlar göçebe avcılık-toplayıcılıktan yerleşik hayata geçtiler ve bu, medeniyetin ilerlemesinin başlangıcı oldu.
Tarım Devrimi MÖ 10.000 civarında Mezopotamya'da başladı; MÖ 8000 civarında Çin'de pirinç ve MÖ 7000 civarında Orta Amerika'da mısır evcilleştirildi.
Tarım Devriminin Sonuçları
Tarım Devrimi, Eski Çağ'da büyük toplumsal dönüşümlere yol açtı:
Ekonomik ve Sosyal Değişimler:
Artı Ürün oluşumu.
Özel Mülkiyetin ortaya çıkışı.
Yoğun işgücü ihtiyacıyla köyler ve kentler doğdu.
Toplumsal işbölümünün artması (koruma, güvenlik, dağıtım vb. yeni işkolları).
Kadınların tarımsal işgücüne katılımı.
Artı ürünün alım satımıyla takas ekonomisinin gelişmesi.
Siyasi ve Demografik Sonuçlar:
Yaşam kalitesinin artmasıyla nüfus artışı.
Şehir Devletlerinin kurulması süreci başladı. Mezopotamya, Güneydoğu Asya ve Orta Amerika'da büyük nüfuslu şehirler ortaya çıktı.
Şehirlerde yönetici, din adamı, asker, tüccar, çiftçi ve köle gibi sosyal sınıflar oluştu.
Zorunlu işbölümünü sağlamak için devlet olgusu ortaya çıktı.
Tarih Öncesi Çağlar
Metin, Tarih Öncesi Çağları iki ana kısımda inceler:
Taş Çağları:
Eski Taş (Paleolitik): Avcılık/toplayıcılık, mağara yaşamı, ateşin bulunması, kaba aletler (Örn: Yarımburgaz, Karain).
Orta Taş (Mezolitik): Avcılıkta ustalaşma, mikrolit adı verilen küçük taş aletler, köpeğin evcilleştirilmesi.
Yeni Taş (Neolitik): Buzulların erimesiyle yerleşime uygun bölgeler oluştu, Mezopotamya'da Tarım Devrimi, çömlekçi çarkının icadıyla çanak-çömlek yapımı (Örn: Çatalhöyük, Hacılar).
Maden Çağları:
Bakır: Tabiatta çok bulunduğundan ilk kullanılan maden.
Tunç: Bakırın dayanıklılığını artırmak için kalay ile karıştırılmasıyla bulundu.
Demir: Tunçtan daha dayanıklı ve pratik olduğu için kullanılmaya başlandı.
Yazının İcadı
Tarım Devrimi sonucunda oluşan artı ürünün vergilendirilmesi ve kayıt altına alınması ihtiyacı, yazının icadının önemli bir sebebi oldu. Yazı, yapılan her şeyin kayıt altına alınmasını ve nesillere aktarılmasını sağlayarak, günümüzdeki yapay zeka teknolojisine kadar gelen medeniyetin ana taşıyıcısı rolünü üstlendi.
LGS Sınav Örnek Soru Kitapçıkları
IMF Tarihi
Uluslararası Para Fonu, (İngilizce: International Monetary Fund, IMF) küresel finansal düzeni takip etmek, borsa, döviz kurları, ödeme planları gibi konularda denetim ve organizasyon yapmak, aynı zamanda teknik ve finansal destek sağlamak gibi görevleri bulunan uluslararası bir organizasyondur.
1944 yılında ABD'nin New Hampshire eyaletindeki Bretton Woods'ta kurulan ve 1947'de fiilen çalışmaya başlayan milletlerarası ekonomik meselelerle uğraşan bir teşkilattır. IMF "küresel para iş birliği, finansal istikrarı sağlamak, uluslararası ticareti kolaylaştırmak, yüksek istihdam ve sürdürülebilir ekonomik büyümeyi teşvik ve dünya çapında yoksulluğu azaltmayı teşvik etmek için çalışan, 189[1] ülkenin üye olduğu organizasyondur.
Kuruluşun belirtilen hedeflerinde, ödemeler dengesi ihtiyaçlarını karşılamak için üye ülkelerin mali kaynaklarını kullanılabilir hale getirmek de dahil olmak üzere uluslararası ekonomik iş birliği, uluslararası ticaret, istihdam ve döviz kuru istikrarını teşvik edilmesi olarak tanımlanmaktadır. IMF'nin merkezi ABD'de, Washington, DC'de bulunmaktadır.
Birleşmiş Milletler Teşkilatının Kısa Tarihi
BM’nin Kuruluşu, Amacı, BM’ye Üye Ülkeler
Birleşmiş Milletler (BM) örgütünün kurulması çalışmaları II. Dünya Savaşı sırasında, dönemin ABD Başkanı Roosevelt ile İngiltere Başbakanı Churchil'in 14 Ağustos 1941 tarihli Atlantik Bildirisi ile başlamıştır. 1 Ocak 1942'de Sovyet, Amerikan ve İngiliz liderleri, Washington'da "Birleşmiş Milletler Bildirisi"ni imzalamışlardır. 1 Kasım 1943'de Moskova Bildirisi'nin ABD, SSCB, Çin, İngiltere tarafından imzalanmasını müteakip 3-11 Şubat 1943 Yalta Konferansı ile kuruluş süreci tamamlanmıştır.
1961 Cumhuriyet Senatosu
1961 Anayasası'nda göre Cumhuriyet Senatosu üç çeşit üyeden oluşuyordu.
150 adet olan birinci grup üyeler halk tarafından seçiliyordu.
15 adet olan ikinci grup üyeler ise cumhurbaşkanınca seçiliyordu. Bunlar kontenjan senatörü olarak bilinmektedir.
"Tabii Senatörlük" kendi içinde iki gruba ayrılıyorlardı. Bunlardan birincisi Millî Birlik Komitesi başkan ve üyeleriydi. İkincisi ise eski cumhurbaşkanlarıydı.
Pearl Harbor Baskını
Japonya, 1940 yılında Mihver Devletleri ile anlaşıp aynı ittifaka imza atmıştır ve Amerika ile Japonya arasında Pasifik’te yaşanan çıkar çatışmaları mevcuttu. Bundan dolayı da Japonya, bölgede Amerika karşıtı bir politika izliyordu ve Amerika’da buna karşılık olarak Japonya’ya birtakım ekonomik ambargolar uyguluyordu.
Bakanımız Yusuf Tekin'in Uzman Öğretmenlik ve Başöğretmenlik Süreci Açıklaması
MİLLİ EĞİTİM BAKANI YUSUF TEKİN:
(Uzman ve Başöğretmenlik Süreci Hakkında)
MEB
-1Ocak 2025 itibariyle tüm eğitimler Milli Eğitim Akademisi üzerinden yürüyecek.
- Sadece o değil sınavı da kaldırdık. Müsteşarken de söylüyordum, 20 yıllık bir öğretmeni test sınavına almak olmaz.
- Ben bunu kendi adıma doğru bulmadığımı söylüyordum. Dolayısıyla sınavı da kaldırmış olduk.
- Onun yerine bir eğitim paketi hazırlıyor arkadaşlar.
- Bunun bir kısmı internet üzerinden bir kısmı yüz yüze olacak.
- Yüz yüze olan kısımların oranı üzerine ilgili genel müdürlük şu an çalışıyor. Büyük çoğunluğu internet üzerinden olacak.
- 400 bine yakın öğretmenimiz uzman ve başöğretmen unvanı almış olacak.
- Onların eğitimleri de ona göre takvime yerleştirilecek
1.Balkan Savaşının Kaybedilmesinin Sebepleri
Osmanlı'nın savaşı kaybetme nedenleri
- Trablusgarp Savaşı'nın çıkması (1911),
- Balkanlarda bir karışıklığın meydana gelmeyeceği fikriyle bölgeden, 200 taburluk (75.000 askerlik) bir kuvvetin terhis ettirilmesi,
- Ordunun teçhizatının düşman güçlerden çok daha üstün olmasına rağmen birliklerin sabotaj ve baskınlara açık ileri mevkilerde mevzilendirilmesi,
- Sırbistan'ın, Almanya'dan satın aldığı ağır silahların Selanik Limanı üzerinden geçirilmesine şaşırtıcı bir biçimde izin verilmiş olması ve dolayısıyla Balkan Devletleri'nin silahlanması hususunda kayıtsız kalınması,
- Askerlikle politikanın, birbiri içine dahil edilmesi neticesinde İttihat ve Terakki Fırkası ile Hürriyet ve İtilaf Fırkası mensubu subay ve generallerin, sırf siyasi görüş farklılıkları sebebiyle birbirine yardımdan yüz çevirmesi.


