CUMHURİYET DÖNEMİ’NDE SANAT
"Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir"
M.Kemal Atatürk
Tarih derslerinde yer alan herşeyden öte tarihe dair aradığınız ne var ise hepsi burada.
CUMHURİYET DÖNEMİ’NDE SANAT
"Sanatsız kalan bir milletin hayat damarlarından biri kopmuş demektir"
M.Kemal Atatürk
OSMANLI SANATI
Selçuklu Devleti ve Beylikler Döneminde önemli bir yere gelen Türk-İslam sanatı geliştirilmiştir. Ayrıca İran ve Bizans sanatından da etkilenen Osmanlı sanatı, kendine has bir üslup oluşturarak dünya sanat tarihinde kendisine özel bir yer edinmiştir. Bu dönemde sanat; genel olarak mimari, süsleme ve el sanatları (maden, halı, minyatür, çini, hat vb.) şeklinde incelenebilir.
A) MİMARİ Dini mimari :İlk dönem , klasik dönem ve geç dönem olmak üzere 3 bölümde incelenebilir.
İlk dönem Osmanlı eserleri İznik, Bursa ve Edirne de verilmiştir.Dini mimari kapsamında cami türbe ve medreseler inşa edilmiştir.
Osmanlı klasik dönem mimarisi İstanbul’un fethinden ve 2. Beyazıt döneminden itibaren başlamış ve Osmanlı Devleti kendine özgü bir uslub oluşturmuştur.
Klasik dönemde yalpan Külliyeler Osmanlı mimarisinin önemli örnekleri oldu.
Osmanlı mimari sanatının en önemli sanatçısı Mimar Sinandır.
Mimar Sinan tarafından yapılan ; Şehzadebaşı Camii ( çıraklık), Süleymaniye Camii ( kalfalık) ve Selimiye Camii ve Mimar Sinan’ın Öğrencisi Sedefkar Mehmet Ağa tarafından yapılan Sultan Ahmet Camii klasik dönemin önemli camileridir.
TÜRK-İSLAM DEVLETLERİNDE SANAT
1. MİMARİ:
Türk-İslam sanatının temelleri KARAHANLILAR döneminde atılmıştır.Bu dönemin mimari eserleri diğer dönemlere örnek teşkil etmiştir. Süslemelerde bitki ve hayvan motifleri kullanılmıştır.
KAVRAMLAR:
Revak : Yapının ön yüzünde bir kemer dizisi ile dışa açılan üstü örtülü uzunlamasına mekân.
Eyvan : Üç tarafı ve üstü kapalı, bir tarafı avluya ya da diğer bir mekâna açılan bölüm.
Portal : Ana kapı, taç kapı.
Kemer : İki sütun veya ayağı birbirine bağlayan mimari öge.
Avlu : Bir yapının veya yapı grubunun ortasında kalan üstü açık, duvarla çevrili alan
![]() |
| Konya Selimiye Camisi |
TÜRKLERDE SANAT
A. İlk Türk devletlerinde sanat
B. Türk-İslam devletlerinde sanat
C. Osmanlı sanatı
Ç. Cumhuriyet dönemi Türk sanatı
İLK TÜRK DEVLETLERİNDE SANAT
Orta Asya Türk sanatının temeli ilk Türk devletlerinde görülen altı göçebe kültürüne dayanmaktadır.Konargöçer bir yaşam tarzını benimseyen Hunlarda ve Köktürklerde taşınabilir sanat eserleri öne çıkarken yerleşik hayata geçen Uygurlarda farklı eser tipleri görülmüştür.
Türkler sabit ev kültüründen haberdar olmalarına rağmen konargöçer yaşam tarzından dolayı çadırda yaşamayı tercih etmişler, buda çadır sanatının gelişmesine neden olmuştur.
IV. Murad’a Sunulan Risâle. Yirmi yaşına gelinceye kadar tahtta pasif kalmış göründüğü yıllar esnasında toplum ve devlet idaresine hâkim bozuklukları kavramış, iktidara ve aksiyona geçmek için kendisini iyi hazırlamış gördüğü IV. Murad için kaleme aldığı risâlesinde Koçi Bey, XVI. yüzyılın sonlarından başlayarak ülke ve devletin içine düşmüş olduğu kötü durumun umumi manzarasını çizdikten sonra ülkeyi hükmü altına almış kötülükleri seyredip de susmasının kendisi için mümkün olamayacağını ifade eder ve bu durumu bütün acılığı ve açıklığıyla hükümdara duyurmayı kendisi için kaçınılmaz bir misyon saydığını belirtir. Genç sultanı gidişe dur demeye ve kötülüklerin, devletin sürüklendiği tehlikenin önünü almak için harekete geçmeye davet ile bunu yapmadığı takdirde “rûz-ı cezâda bunun hesabının kendisinden sorulacağını” pervasızca söylemekten kaçınmaz. Önceki yıl sel yüzünden Kâbe’nin duvarının yıkılması hadisesiyle (19 Şâban 1039 / 4 Nisan 1630; Naîmâ, Târih, 1147, I, 490) çok geçmeden neredeyse ayağının ucuna denecek kadar yakınına yıldırım düşmesinin (14 Zilkade 1039 / 25 Haziran 1630; a.g.e., I, 489) ona birer ilâhî uyarı olduğunu hatırlatır.
Koçi Bey, devletin geleceğini ve bekasını beklemekte olan büyük tehlikeyi haber veren bozuluş ve içten çürüme olgusunu idarî ve içtimaî müesseseler zemininde ele almaktaydı. Kuvvetli bir tahlil kabiliyetiyle gözden geçirdiği meseleler dizisine sadece güncel tesbitler düzeyinde kalmakla yetinmeyip bunların sebep ve menşelerine gitmeyi gözeten tarih perspektifi içinden bir yaklaşım ortaya koyar. Bozuluşu yönünden üzerinde durduğu müesseseyi evvelce ne idi, şimdi nasıldır ve ne haldedir tarzında bir muhakeme ile gözden geçirip tahlillerini geçmişle şimdiki zaman arasında devamlı bir mukayese düşüncesine dayandırarak yürütür. Yaşanmakta olan bozuluş ve çözülmelerin başlangıcını çok defa Kanûnî Sultan Süleyman devri (1520-1566) ve özellikle III. Murad’ın son saltanat yıllarına (1574-1595) götürür. Koçi Bey’in tahlil ve mukayeselerinde üstün ve en mühim taraf bunları istatistik bilgi ve rakamlara dayandırmasıdır. İstatistik bilgiyi çok iyi kullanmasını bilen Koçi Bey, meseleleri bu yoldan âdeta riyâzî bir kesinliğin çarpıcılığı ile ortaya koymak gibi bir başarıya ulaşır.
Dersimiz Tarih uygulamamızın bu versiyonu Pro tarzı olup çeşitli yeni özellikler içermektedir.
Konu anlatımları lite uygulamanın genel ulaşım tarzı yerine sınıf bazlı hale getirildi. Böylece her seviyeden öğrenci ve öğretmen kendi sınıfına kolaylıkla ulaşabilecektir.
Tamamen yeni olan bir işlev daha ekledim. Yazılılar menüsüyle kullanıcılar istedikleri sınıf seviyesinden istedikleri dersin istedikleri yazılısına ulaşabilecekler.
Uygulamadaki bir diğer yeni işlev ise arama menüsünün eklenmesi oldu. Bu menüyle kullanıcılar site içerisinden konu araması yapılabilecekler.
Uygulama esas itibariyle bir web app olarak tasarlanmıştı. Ancak bu pro serisiyle birlikte uygulama hibrit hale geldi. Sitede olmayan sadece mobil uygulamada olan menüler uygulamaya eklendi ve gelecekte yenileri de buna eklenecek inşaallah..
Sosyal/Toplumsal Alanda Yapılan İnkılaplar
HUKUK ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
Ekonomi Alanında Yapılan İnkılâplar
Cumhuriyet Döneminde Eğitim ve Kültür Alanında Yapılan İnkılaplar
A)TEHVİD-İ TEDRİSAT KANUNUNUN KABULÜ ( 3 MART 1924 )
1-Bütün eğitim kurumları Milli Eğitim Bakanlığına bağlanmıştır.
2-Devlet eğitimin her çeşidiyle uğraşmaya başlamış, Milli Eğitim Bakanlığı bütün eğitim ve öğretim işlerinin tek sorumlusu haline gelmiştir.
3-Azınlık ve yabancı okulların denetim altına alınmıştır.
4-Medreseler kapatılmıştır..
5-Eğitimin laikleşmesi adına önemli bir adım atılmıştır